Franse péages veiliger dan de binnenwegen

De Franse binnenwegen, de routes nationales en départementales zijn gevaarlijk. Maar de Franse snelwegen, de autoroutes, behoren tot de veiligste van Europa. Van de 4262 verkeersdoden in 2009, vielen er 152 te betreuren op de autoroutes

Peage Frankrijk

EuroRAP heeft 1362 kilometer autoroutes - van Brussel tot Barcelona - bestudeerd en via 30 criteria beoordeeld op infrastructuur. Zo is gekeken naar de kwaliteit van het wegdek, de vangrails in relatie tot de verkeersdrukte en de rijsnelheid. De organisatie heeft de kwaliteit beoordeeld aan de hand van sterren (1 hoog risico tot 5 nauwelijks risico). Geconstateerd is dat 97% van de gereden, gefilmde en beoordeelde 1362 kilometer 4 sterren krijgt. In andere Europese landen ligt dat percentage op 90.



Bijzonder noemen de onderzoekers dat de Franse autoroutes zich onderscheiden door de op- en afritten ver uiteen te laten liggen, zodat de confrontatie van verkeersstromen met verschillende snelheden wordt vermeden. Ook de talrijke flitspalen hebben ervoor gezorgd dat de gemiddelde rijsnelheid is gedaald, met als gevolg minder ongelukken. Frankrijk komt op nummer één wat betreft de veiligheid van autosnelwegen, gevolgd door Nederland, Duitsland, zelfs België, Italië en Spanje. Als alleen het aantal verkeersdoden als criterium wordt gekozen bij de bepaling van de veiligheid van autosnelwegen, komt Nederland op de eerste plaats met 1,3 dode per miljard kilometer, tegen 2,3 in Frankrijk.


Bij de beoordeling van de binnenwegen komt EuroRAP tot aanzienlijk minder positieve beoordelingen van het Franse wegenstelsel. 14% van de nationale en departementale wegen krijgt slechts één ster en meer dan de helft van deze wegen haalt de drie sterren niet. Reden: te weinig vangrails, te veel bomen langs de weg. Er moet daar nog heel wat gebeuren om de verkeersveiligheid te verbeteren.



De autoroutes en de vaak ook goede routes nationales vertegenwoordigen 11.000 en 9000 kilometer van het Franse wegennet. De departementale wegen strekken zich uit tot 377.000 kilometer en dan is er nog 630.000 kilometer aan plaatselijke wegen. En juist op die laatste categorie wegen wordt het meest gereden. Anders uitgedrukt: op de grote wegen legden de in Frankrijk rijdende auto's in 2008 186 miljard kilometer af tegen 366 miljard kilometer op de kleinere wegen.